3. června 2018 v 10:34 | Book is always the answer |  Knižní recenze

Název: Nejdelší den Adama T.
Autor: Patrick Ness
Nakladatelství: #BOOKLAB
Rok: 2018 (2017)
Počet stran: 286
Hodnocení na GR: 3.77
Děj: Adam Thorne žije v zapadlém městečku, které je zároveň jedno z nejdeštivějších místech ve státě. Jeho otec je farář a bratr studuje teologickou školu, z toho vyplývá, že Adam byl vždycky ten horší syn. Situaci si ještě mnohem víc zkomplikoval svým přiznáním, že je gay. Kniha sleduje jeho jeden jediný den. Ovšem ten den je plný zvratů, znovu otevřených ran, nových ran, ale Adam nalezne sám sebe a co je pro něj důležité, konečně ze sebe shodí jeden z největších balvanů.

Hodnocení: Toto bylo moje první setkání s autorem a přiznávám, že dopadlo poměrně dobře. Také to byla moje první kniha, co se týče homosexuálních párů a rozhodně potřebuji další! Musím však říct, že kdybych knihu nedostala na recenzi, tak si ji asi nekoupím, protože můj vztah k YA literatuře není úplně ukázkový.
Styl autora byl jednoduchý, ale vyjádřil vše, co bylo potřeba. Kniha se četla až neuvěřitelně rychle a chcete vědět, co bude dál.
V knize se objevují dvě dějové roviny, jedna je napsaná klasicky a druhá kurzívou a pojednává o duchovi mrtvé dívky, která je v příběhu okrajově zmíněna. Bohužel tato druhá rovina mi vůbec nesedla, protože jsem většinu času vůbec neměla ponětí, co se to vlastně děje. Chápala jsem proč, ale nechápala jsem co. Autor se k této části nijak nevyjádřil, a tak to všechno zůstává záhadou.
Děj s Adamem mě na druhou stranu bavil hodně. Líbilo se mi, že byť s hlavní postavou strávíme jeden jediný den, zjistíme o něm prakticky vše. Je z toho vidět, že člověk každý den píše svůj příběh a kdybychom se jenom na chvilku zastavili a zeptali se druhého na pár věcí, hned bychom měli o jeho životě lepší představu a příště bychom se do něj mohli lépe vcítit a představit si, jaké to asi je v jeho situaci.
Není to rozhodně první kniha, kdy se v období puberty a v době objevování sama sebe hlavní postava hádá nebo si nerozumí s rodiči. Patrick Ness ovšem toto nerozumění si povznesl ještě na vyšší level, když zmínil problematiku náboženství vs. homosexualita. Adama mi bylo celou dobu strašně líto, protože být vždycky ten horší syn je velice bolestivé. Nikdy se svými rodiči nenavázal dobrý vztah, ale paradoxně jsem víc nenáviděla matku, která se objevuje jenom ze začátku a pak už hrdina řeší spory prakticky jenom s otcem. Ten způsob jakým s Adamem mluvila mě dokázal neskutečně vytočit. Vždyť to je její vlastní syn a ona s ním mluví jako s kusem hadru. Adama jsem celý příběh měla velice ráda a sedl mi jako hlavní postava. Byla bych ráda, kdyby některé postavy dostaly více prostoru, ale chápu, že když to je jeden jediný den, dá se čekat, že se vedlejší postavy moc nepředvedou.
Díky tomu, že kniha popisuje jeden jediný den, tak si každý čtenář může vymyslet, jak to s hlavním hrdinou vlastně dopadlo, což já většinou ráda nemám, ale tady mi to nijak nevadilo.
Zatím by se mohlo zdát, že má kniha samé klady, ale tak to rozhodně není. Bohužel jsem se dostala do situace, kterou naprosto nesnáším. Na knize vidím klady, ale cítím, že měla i nějaké zápory, ale ve finále nedokážu ty zápory popsat. Jde o to, že jsem knihu spíš četla za tím účelem aby už byla dočtená, než že by mě zajímalo, jak to vlastně dopadne. Kniha jako taková mi nic nedala, po dočtení nepřišlo nadšení, ale spíš něco ve stylu: "No...tohle bylo...zvláštní. Co budu číst dál?"
Když se na to všechno dívám s odstupem jednoho týdne tak kniha zkrátka nebyla nic moc. Ano, postavy byly pěkně vykresleny a autor hodně hrál na city, bylo zde pěkně zvolené prostředí, ale já si ke knize nevytvořila vůbec žádný vztah a už vůbec ne k hlavnímu hrdinovi. Rozhodně si knihu neplánuji přečíst znovu, protože to si radši přečtu nějakou novou knihu a ten čas věnuji jí.

Ovšem příběhu nic není a já si myslím, že by se vám to rozhodně mohlo líbit. Já rozhodně s panem autorem nekončím (už jenom kvůli tomu, že by mě Klárka jinak zabila).

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Slovart!
Knihu si můžete pořídit ZDE.