31. prosince 2017 v 14:23 | Book is always the answer |  Knižní recenze
Autor: Miroslava Varáčková
Nakladatelství: #BOOKLAB
Rok: 2017
Počet stran: 181
Hodnocení na DK: 65%
Hodnocení na GR: 3.4
Děj: Tatiana je na všechno sama. Matka je alkoholička, která se vyspí s každým, kdo ji zaplatí, nebo přinese láhev alkoholu. Tatiana (která dává přednost oslovení Táňa) už od malička musí poslouchat nechutné vzdechy nesoucí se z ložnice a po ránu potkává v koupelně cizí chlapy. Její matka se o ní vůbec nestará a tak si Táňa na přežití musí vydělávat sama. Což znamená, že s kamarádem Břitvou po nocích kradou. Když takhle jednou ukradnout v klenotnictví zlaté šperky a hodinky, nedaří se jim je na ulici prodat. V tom k Táně přijde mladý muž a nabízí ji práci, ona si nejdřív myslí, že ji muž (který se představí jako Ben) chce do postele a jelikož se zařekla, že si sexem nikdy nebude vydělávat, protože nikdy nebude jako její matka, odmítá ho. O pár dní později ho potká znovu a Ben ji vysvětlí, že je fotograf. Udělá Táně pár snímků a domluví si s ní pracovní schůzku. Táňa se do toho nakonec pustí a stává se velice úspěšnou. Všechno ovšem není tak skvělé, jak se zdá…

Hodnocení: S autorkou jsem se už setkala a to v létě díky knize "Hlavně to nikomu neříkej", když se teď ohlédnu zpět, měla bych dát knize vyšší hodnocení, protože byla rozhodně lepší, než tato.
Tento román je z části grafický, to znamená, že místo textu, jsou tu i komiksové části a to mi připadá velice zajímavé a hlavně velmi originální. Bohužel těch grafických částí tam podle mne bylo málo, ocenila bych jich podstatně více, i když ona ani sama kniha není nijak dlouhá. Já jsem ji měla přečtenou za dvě a čtvrt hodiny. Je to příjemná oddechová záležitost na večer.
Děj knihy by mohl být trochu více propracovaný, nějaké věci mi tak vyloženě chyběly. Už u knihy "Hlavně to nikomu neříkej" jsem měla problém s tím, že kniha je předvídatelná a člověk dokázal bez potíží odhadnout, co se stane dál. S touto knihou to je úplně stejně. Jenom jednu jedinou věc jsem neodhadla úplně přesně, ale byla jsem velice blízko. Po celou dobu, co jsem knihu četla ve mně nevyvolala žádné velké emoce. Jak jsem ji otevřela, tak jsem ji zavřela a jak už jsem psala, nezůstalo ve mně skoro nic.
Co musím ale autorce nechat je, že se s ničím nemazala. Opravdu vykreslila obraz problematiky alkoholismu tak, jak to je a nedávala čtenářům naději, že se třeba Tánina matka změní, protože to tak prostě není.
Grafická část knihy je velice zajímavě zpracovaná. I když postavy nejsou nakresleny tak, aby vypadaly jako ty nejkrásnější na celém světě, tak se mi to moc líbí. Opět mi to přijde velice realistické a je pěkné si přečíst a vidět něco realistického, něco bez filtru abych tak řekla.
Obálka se mi líbí moc, protože já prostě miluji duhu a od této obálky se odráží duha prostě pořád a navíc je opravdu velice nádherná. Takže obálka přímo pro mě.
Styl autorky je čtivý a rozhodně není nudný. I když má kniha poměrně málo textu, podařilo se ji do ní zakomponovat plno hezkých a hlavně pravdivých myšlenek, což rozhodně dokážu ocenit.
Táňa se mi líbila. Dokázala se o sebe postarat a stála při svém kamarádovi, i když to s ním nebylo zrovna jednoduché. I když matku na jednu stranu nenáviděla (kdo ne, když na vás ukázkově kašle a dělá, to co dělá) pořád ji jistou částí srdce milovala a i když si to nechtěla přiznat, ta část byla poměrně velká.
Ben se mi nelíbil od začátku. Bylo jasné, že má nějaké tajemství, ale to měla i Táňa a navzájem k sobě nebyli tak sdílní, jak by to třeba někdo u dvou mladých a zamilovaných čekal. Celý jejich vztah byl velice zvláštní a mně přišlo, že byl v podstatě jenom o sexu a práci. Takový vztah není úplně ukázkový, ale na druhou stranu je pravda, že Ben donutil Táňu dodělat školu a obecně se díky němu stala lepší, než kdy byla. Z tohoto pohledu ten vztah byl velice užitečný.
Břitva byl velice zvláštní a já ani teď nevím, jestli ho mám ráda nebo ne. Na jednu stranu stál při Táně, ale když se začala měnit nedokázal to překousnout. Nedokázal pochopit, že Táňa ze sebe dělá lepšího člověka. Podle mě to nechtěl pochopit hlavně kvůli tomu, že on se změnit nechtěl. Nechtěl být lepším člověkem a to se potom podepsalo na jejich vztahu a na jeho chování. I když to v knize nebylo řečeno, doufám, že se dostal do lepšího prostředí. Zde bych chtěla autorku pochválit za to, že poukázala, že nejenom mladí ze slabých sociálních vrstev jsou na tom psychicky špatně. Nezdá se to, ale pomoc často potřebují i takzvaní "zazobanci".

Celkově bych řekla, že kdyby kniha byla delší a trochu více propracovaná, bylo by to mnohem lepší. Ovšem aspoň pro nastínění problémů mladistvých je velice užitečná. Musím přiznat, že pokud s autorkou chcete mít nějakou zkušenost, spíš sáhněte po její knize, kterou jsem výše už dvakrát zmínila.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Slovart!
Knihu si můžete koupit ZDE.