12. srpna 2017 v 12:34 | Anna Elizabeth Potter |  Knižní recenze

Autor: Diana Gabaldon
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 707
Rok: 2016 (1991)
Hodnocení na GR: 4,2
Hodnocení na DK: 86%
Děj: Mladý pár Claire a Frank Randallovi si po válce zajedou na takové druhé líbánky do Skotska. Proč na druhé líbánky? Když se seznámili, začala druhá světová válka a Frank byl odvelen do armády. Při prvním volnu se vzali a Frank se zase vrátil. Teď už ale na sebe mají čas, protože válka skončila. Frank je poslední dobou velmi zahleděný do svých předků. Hledá, kdo byli a kde se nacházeli. Claire, která za války dělala sestričku, to zase až tak moc nezajímá, a tak se vydává po okolí hledat různé květy a byliny, protože je do botaniky celkem zapálená. A v tom se to stane. Dotkne se kamene a najednou se dostane jinam. Stojí stále na stejném místě, ale o dvě stě let dříve. Než se vzpamatuje, dostane se do bandy Skotů. Zde musí ošetřit mladíka, který si vykloubil rameno, a později ho ještě zasáhla střela. Claire se dostala do doby, kdy řádí občanská válka. Jak se s tím vším vyrovná? Dostane se ještě někdy domů? Přežije to?

Hodnocení: Jsou knihy, u kterých okamžitě víte, jaké jim dát hodnocení, nebo co o nich napsat. Poté jsou tu také knihy, u kterých si nejste vůbec jisti. Nedokážete se hned po dočtení přesně vyjádřit. A to je u mě případ Cizinky.
Knihu mám doma už tři čtvrtě roku a o Vánocích jsem dostala i druhý díl. Už od března jsem stále koketovala s tím, že už ji konečně začnu číst. Stalo se tak až teď o prázdninách. Věděla jsem, že až budu v zahraničí, nebude tam televize ani internet, a tak budu mít na čtení opravdu hromadu času. Takže jsem se rozhodla vzít si tam právě Cizinku (a taky jsem se tak rozhodla, protože vláčet tuhle bichli do školy, se mi moc nechtělo).
Do dvou sté stránky jsem pořád tak trochu přemýšlela, že bych knihu mohla i odložit. Pořád jsem se snažila věřit, že kniha se rozjede a tak se také opravdu stalo. Poté už jsem tak trochu propadla celému příběhu a jeho hlavním postavám.
Na jednu stranu se mi kniha zdá až příliš dlouhá. Neustále jsem si v hlavě říkala, co autorka mohla trochu zkrátit, kde už moc popisuje nepodstatné detaily. Na druhou stranu jsem ovšem po dočtení pochopila, že tam prostě všechno muselo být. Nedokázala bych si ten příběh byť jen bez jediné scény představit. Rozuměla jsem autorce, a i když teď bichle moc nemusím (když jsem byla mladší, tak čím delší kniha, tím lepší) musím přiznat, že jsem tomu opravdu propadla.
Knihu jsem četla skoro týden. V některých chvílích jsem se nemohla od čtení odtrhnout a opravdu moc mě zajímalo, co bude dál. Ovšem občas jsem na čtení neměla náladu vůbec a tak trošku jsem se nutila, protože jsem knihu nechtěla číst celou dovolenou. Kniha má lepší a horší místa, ale těch horších vůbec nebylo mnoho. Byla spíš ze začátku, kde jsem ještě nebyla zvyklá na autorčino pomalejší tempo.
Styl autorky, jak už jsem psala, je spíše pomalejší a zmíní v knize opravdu každý detail. Někomu to hodně pomáhá při představě scény, já se musím přiznat, že se většinou popisů v knihách moc nedržím a moje fantazie si často vymyslí vlastní prostředí (samozřejmě podobné tomu, jaké je v knize). Všechny scény byly naprosto uvěřitelné a nebylo místo, kde bych si řekla, že to autorka už trochu přehání.
Claire mi moc k srdci nepřirostla. Bohužel vám nedokážu říct, čím to bylo. Samozřejmě to neměla vůbec jednoduché. Ocitla se v jiné době a lidé okolo ní jí moc nevěřili, právě protože byla zvláštní. Obdivuji ji, jak se dokázala se vším vypořádat (samozřejmě i za pomoci jiných lidí), rozhodně mohla dopadnout mnohem hůř, kdyby ztratila hlavu.
Naprosto rozumím, proč jsou všechny slečny, dívky a ženy zamilované do Jamieho Frasera. Mně se také velice líbí. Je to mladý hoch, který se do příběhu zapletl, a všichni jsme rády, že se tak stalo. Jamie se mi zamlouvá velice. Je sice občas trochu zbrklý, ale v tomto díle jsem ho měla radši, než Claire. Byl roztomilý a speciálně jeho reakce na jednu věc (nemohu vám říct na jakou, to by byl spoiler) mě opravdu velice rozesmála.
Obálka se mi teda líbí víc ta u prvního vydání, ale první vydání jsem vůbec nedržela v ruce a plno lidí psalo, že tam jsou i chyby v překladu a korektuře a tak. Nejspíš bych sérii radši měla v prvním vydání, ale ona už dneska vůbec nejde sehnat, proto buďme rádi, že nakladatelství Omega se rozhodlo, celou sérii vydat znova. Ti, kdo si stěžovali, že kvůli seriálu to vydávání půjde pomalu, můžou začít oslavovat, protože nakladatelství napsalo, že bude vydávat dvě knihy ročně, ale už to nebude seriálová obálka. A ti, kteří smutní, že to nebude vedle sebe vypadat hezky, tak ti nemusí zoufat, protože se knihy budou vydávat i v seriálovém obalu, ale bude to prostě déle trvat.
Když jsem knihu dočetla, chtěla jsem jí dát tři hvězdy. Byla jsem z toho čtení poměrně unavená, protože se mi už dlouho nestalo, abych tak moc četla, ale až po týdnu bych se dostala ke konci knihy. Chtěla jsem ji zařadit do průměru. Když jsem se na ni podívala po několika dnech, došlo mi, že mi to chybí. Ten svět, ty postavy, to napětí, ta láska. To všechno mi opravdu chybělo a já jsem věděla, že mi kniha svým způsobem docela přirostla k srdci. Kdybych s sebou měla i druhý díl, pravděpodobně bych se do něj hned pustila, ale myslím, že by už toho na mě bylo moc, protože druhý díl má skoro tisíc stran!
Samozřejmě jsem minulý týden začala sledovat seriál, ale o tom se chystám rozpovídat v jiném článku. Jen tu mohu prozradit, že kniha se mi líbila více.

Rozhodla jsem se tedy knize dát čtyři hvězdy a opravdu vám ji mohu doporučit. Já na historické romány zase až tak moc nejsem, ale tenhle mě opravdu dostal.

Srovname.cz ti pomůže najít Cizinku, za tu nejlepší cenu!