21. ledna 2017 v 18:57 | Anna Elizabeth Potter |  Knižní recenze

Název: Cinder
Série: Měsíční kroniky
Autor: Marissa Meyer
Nakladatelství: Egmont
Rok: 2012
Počet stran: 400
Děj: Cinder je kyborg, což znamená, že ne celé tělo je tvořeno z orgánů. Části těla má nahrazené dráty. Bydlí v rodině, která ji adoptovala, ale její macecha ji nemá vůbec ráda. Ještě víc, po smrti otčíma, který zemřel krátce potom, co ji našel na jedné výpravě v Evropě. Cinder je mechanička a její macecha ji dost často využívá. Nechává ji pracovat na tržišti a všechny peníze si poté přisvojí. Má taky dvě sestry. Jedna ji nemá ráda, ale mladší z nich se Cinder ráda tráví čas. Připomíná vám to Popelku? Ano, to by mělo. Právě z této pohádky autorka čerpala. Takže je asi jasné, že se v blízkosti objeví nějaký princ. A taky že jo. Princ Kai vyhledá Cinder, protože potřebuje opravit svého robota. Cinder ji opraví, ale zjistí přitom zajímavé informace.

Hodnocení: Knihu už jsem jednou doma měla. Tehdy jsem se do ní nedokázala začíst, tak jsem ji s jinou čtenářkou vyměnila za něco lepšího. Teda, aspoň jsem si to myslela.
Blížily se Vánoční prázdniny a já jsem se chystala do knihovny. Bylo to taky období, kdy všichni netrpělivě očekávali Winter, což je čtvrtý a závěrečný díl série Měsíční kroniky. Ta série šla tak nějak celou dobu mimo mě. I když musím říct, že takovou nadšenost jsem u jedné série už hodně dlouho neviděla. Mladší i starší si tuto sérii opravdu strašně moc chválili. Samozřejmě, že jsem se taky nechala zlákat. Řekla jsem si, že bych si mohla celou sérii zamluvit v knihovně a potom ji o prázdninách přečíst. Popravdě, moc jsem tomu nedávala, protože jak už jsem psala výše, Cinder už jsem jednou doma měla a moc velký dojem neudělala. Tentokrát to ale bylo něco docela jiného.
Knihu jsem slupla za jeden jediný den a okamžitě jsem musela začít číst druhý díl. Ptáte se proč? Mě ta kniha naprosto ohromila a nedokážu vám říct, proč se to nestalo už před půl rokem, kdy jsem ji četla poprvé. Nechápu to, ale tentokrát jsem si s knihou lehla do postele a skoro se z ní za celý den nevyhrabala. Neskutečně se mi to líbilo a Cinder mě vtáhla do děje, že jsem skoro nemohla přestat. Kdybych neměla doma tolik práce, možná bych i ten den z druhého dílu přečetla víc.
Dost jsem se bála, protože já nejsem moc fanoušek fantasy a myslela jsem si, že kyborg na mě bude moc. Nebyl. I když se zdá, že příběh se bude hodně točit kolem techniky a robotů není to tak docela pravda. V příběhu toho najdeme mnohem víc.
Cinder je statečná a také nezávislá. Dokáže se své maceše postavit, i když ví, že to pro ni nebude mít žádný výsledek a to je pro mě definice statečnosti. Když někdo jde do boje i když ví, že prohraje. A tak to u Cinder bylo. Dokonce jednou (v tomto díle pouze jednou, poté v sérii už skoro na každém kroku) se nebála ohrozit svůj život jen proto, aby zachránila obyvatele celé Země. Těžko bych uvěřila, že jí je teprve šestnáct. Na svůj věk byla velmi vyspělá, ale to bylo asi hlavně způsobené zacházení ze strany její macechy. Celkově jsem si Cinder opravdu velmi oblíbila (i když v těch dalších dílech mi občas lezla na nervy, ale to spíš Scarlet, než Cinder) a doufala jsem, že tato kniha jí přinese šťastný konec.
Když jsem knihu četla, myslela jsem si, že se příběh Cinder uzavře a v dalším díle už bude popisován jiný příběh. Trochu jsem se spletla. Dobře, možná trošku víc. Tato kniha má opravdu velmi otevřený konec. Prostě potom okamžitě potřebujete druhý díl a je vám jedno, jestli je ráno, nebo hluboká půlnoc. Vy ho prostě budete potřebovat. V tuto chvíli se ukázalo velmi prozíravé, že jsem si z knihovny půjčila celou sérii. Nepamatuji si, kdy jsem naposledy četla knihu, která by měla tak extrémně otevřený konec.
V dalších dílech nám příběh pokračuje, jenom postavy se nabalují a nabalují a o postavách z prvního dílu zjišťujeme stále více a více věcí. Ale teď píšu recenzi na první díl! Ne na ty další sakra!
Takže teď asi přejdu k princovi Kaiovi. Ten je krásný a okouzlující. Prostě stejný jako jiní princové, i když bych řekla, že tento princ se drobátko liší. Nepřipadá mi tak nafoukaný a rozmazlený, jako ostatní. Právě naopak. Princ Kai se velmi brzy má stát císařem, protože jeho otec umírá na odpornou nemoc jménem Letumóza. Proti této nemoci se snaží celý lékařský tým bojovat už dvanáct let. Stále nikdo nenachází lék a tím pádem umírá i sám císař. Kai se stává mladým císařem a to ho velmi postarší. Řeší velké problémy a navíc tu je ještě královna Levana z Měsíce. Nabízí mu sňatek, ale za jakou cenu.
Kai mi byl po celou dobu velmi sympatický a myslím, že si s úlohou císaře poradil opravdu dobře. Občas mi připadalo, že si úplně neumí dát dvě a dvě dohromady, ale to je asi u všech princů.
Celkově jste snad z recenze pochopili, že podle mě je tato kniha naprosto skvělá a já si musela celou sérii pořídit. Sice jsem přečetla knihy z knihovny, ale já je prostě musela mít doma, no chápete ne? V budoucnu mám v plánu si knihy koupit i v angličtině, protože se mi strašně moc líbí a ty obálky jsou opravdu krásné.